Energihåndtering. Hvordan?

energihåndtering

Energihåndtering. Hvordan?

Er du i et sted i dit liv, hvor de krav der stilles til dig, overgår det, du kan levere?

Måske er du ramt af stress, hjernerystelse, sygdom eller smerter.

Svinger du mellem at være totalt smadret og , når du så har energi, fyre alle kræfter af, for derefter at være totalt smadret igen?

Eller er du et sted, hvor al energi er væk?

Så er det her til DIG

Energihåndtering. Hvordan?. Når du ikke har kræfter til de krav, livet stiller til dig

Når du har smerter, hjernerystelse, er ramt med stress eller andet, så oplever du nok at du i kortere eller længere tid at have mindre energi end du plejer. Det kan være sindssygt svært at acceptere og håndtere i et hverdagsliv.


Og – du lærer det på den hårde måde – for til at starte med fortsætter du jo bare med at gøre, det du plejer. Regningen kan komme prompte eller forsinket. Total udmattelse, eller sitren i hele kroppen. Voldsomme smerter. Ubehag. En krop, der spiller tekno. Du må opgive at gøre noget som helst og er totalt lagt brak – i timer eller dage.

energihåndtering
Når kroppen skriger på søvn og alt spiller tekno

Det kan være virkelig skræmmende og frustrerende, for du har jo ikke lavet mere end du plejer – måske endda meget mindre. Og hvordan søren skal du undgå at lande der igen og igen uden samtidig at gå helt i stå.

Hvordan økonomiserer man med sin energi og undgår at brænde ud?

Og hvordan lader man op?

Det vil jeg prøve at svare på her.

Måske giver det mening at at skære det ud i agurk.

Din samlede energi, kan illustreres med en agurk

energihåndtering
Når du har det skidt, kræver daglige opgaver meget mere af din samlede energi end de plejer

Forestil dig at du har en agurk. Agurken illustrerer den mængde energi, du har til en hel dag. Og lige nu er din agurk måske halveret OG de ting du laver, koster muligvis også en tykkere skive af din agurk end de plejer.

I den agurk skal der være skiver nok til en hel dag og du skal sørge for af du ikke, når du er nået til middagstid, har brugt alle agurkeskiverne, for så er du på den resten af dagen.

Realitetserkendelse

Du bliver nødt til at være meget ærlig overfor dig selv i forhold til, hvad ting koster i agurkeskiver. Det kan være forbundet med stor smerte at erkende at ting som – et bad – hente unger i børnehaven – at have gæster – prøve at arbejde – osv. – koster en virkelig stor skive af den lille agurk, du har lige nu. Det er smertefuldt. I den erkendelse mærker du, hvor begrænset du er lige nu. Giv dig gerne rum til at føle de følelser, der kommer op i den proces.

I erkendelsen ligger der også også en nøgle til at forstå, hvorfor du gang på gang brænder ud. Jeg håber at du i den erkendelse også kan finde en nænsomhed og forståelse overfor dig selv. Der er jo en rigtig god grund til at du gang på gang brænder sammen.

Husk, at for at få det bedre, må du møde dig selv der, hvor du er og ikke der, hvor du gerne ville være.

Skal du så helt lade være med at lave de ting , der koster, af angst for konsekvenserne?. NEJ . ENDELIG IKKE! Vores angst for forværring kan begrænse os så meget at vi til sidst ender i et personligt fængsel, med meget lidt råderum. Hvis du mærker med dig selv at det er der, du er lige nu, så er det på tide at få hjælp af en, der kærligt kan guide dig og være dit vidne, når du våger dig ud i de ting, du er bange for. En som kan hjælpe dig til at våge dig ud i ting på en måde, der ikke efterlader dig fuldstændig vingeskudt bagefter. For…

Det skal kysses – det satans liv

Ja -livet skal kysses, men lige kan det være nødvendigt at prioritere, hvilke ting du skal bruge dine kræfter på. For ikke at brænde ud, men også for at skabe mere energi.

De råd jeg giver dig nu, kan hjælpe dig til at få mere energi på sigt.

Energihåndtering. Hvordan? Prioriter benhårdt

Hvad er vigtigst at bruge dine agurkeskiver på? Her skal du være benhård.

Med agurken som eksempel kan det måske blive tydeligt, hvad du må vælge fra, for ikke at brænde sammen. Og det kan godt være du i en periode skal justere MEGET på dine standarder for, hvordan “man gør ting ordentligt!” i alle livets aspekter. Er det muligt at få hjælp til nogle af opgaverne. Kan noget skæres helt fra, eller udskydes. Helt ærligt, hvad er vigtigt!

Har du familie, du skal være der for, koster det meget agurk og du bliver nødt til at forholde dig til det, fordi der så vil være mindre at bruge på et eventuelt job, eller diverse opgaver i hjemmet.

Invester og få mere

Når man har lidt, bliver man paradoksalt nok nødt til at investere for at få mere.

Til at starte med kan behandling og genoptræning faktisk koste kræfter. Det betaler sig så meget at lægge noget af din energi der, i stedet for at bruge den på noget der ikke giver afkast. Du skal investere noget af din energi i det, der gør dig stærkere, i stedet for at ”hælde det ud” ved fx at gøre rent. Når du så har investeret klogt, kan du bruge det resterende agurk. Det, der gør dig stærkere kan fx. være genoptræning, at lave nærende mad, at gå til behandlinger osv.

Det er ikke alt, der koster skiver og i takt med at du får det bedre, vil du sikkert også opleve at ting, der før kostede mange skiver, ikke længere er så dyre. Så er der pludselig noget at rutte med til andre gøremål.

Om at lade op og samle energi

Forestil dig at du havde en tryllestav, der gradvist kunne gøre din agurk længere, så du med tiden kunne gøre mere.

Det handler dette afsnit om.

Først beskriver jeg, hvordan du kan gøre din agurk længere i løbet af dagen.

For at lade op i løbet af dagen, skal du være kreativ og lægge pauser ind, som enten ikke koster nogle skiver, eller endnu bedre – lader dig op, så din agurk faktisk bliver længere. Det er ret individuelt, hvad pauserne kan være og de eksempler jeg kommer med her, er ikke nødvendigvis dem, der passer til dig. Et hvil, en meditation, en gåtur, noget natur, nogle fysiske øvelser, strikke, nærende mad, at synge – et eller andet som nærer dig? Her kan fornemmelsen af hygge være et nøgleord. Hvad kan give dit nervesystem der den fornemmelse af “varm kakao i regnvejr” Har du stress eller hjernerystelse, skal du vide at selvom det tidligere var et hvil for hjernen at scrolle rundt på facebook eller instagram, så er det ikke sikkert at det er det længere. Du må finde noget, der giver din hjerne mere ro – prøve dig frem og være tålmodig.

Jeg giver et par bud på aktiviteter, der kan lade dig op HER

Disse opladningspauser skal prioriteres benhårdt og jeg lover dig at de giver dig så meget igen.

Det er uvant for de fleste af os at tage pauser i løbet af en hektisk dagligdag. Til at starte med kan det hjælpe, simpelthen at sætte en timer, som minder dig om at tage de pauser, du har brug for. Stop hellere midt i noget, der fungerer godt, end når du er gået totalt død. Intervallet mellem pauserne er meget individuelt. Har du stress eller hjernerystelse kan denne tommelfingerreglen fra bogen “hjernerystelse – kom godt igennem” bruges. – læs evt mere om bogen HER

Når du har fundet eller genfundet din personlige grænse- der hvor din energi er helt opbrugt, – kan det anbefales at du nøjes med kun at bruge 80 % af din energi. Tag en pause indtil du igen er tanket op.

Hjernerystelse – kom godt igennem, af Loa Opstrup og Troels w. Kjær

Gem energi til senere og gør agurken længere

Hvis agurken skal vokse, så er det faktisk også nødvendigt at gemme lidt energi til dagen efter. Dvs. at du ikke skal bruge dig selv FULDSTÆNDIGT i bund hver dag. Nej, du skal lade op. Dvs. at du skal gemme noget af energien. Et eksempel kan være at du ved at gemme noget af energien pludselig kan sove bedre, fordi du ikke er overtræt, eller har for mange smerter. Ved at gemme energi, bliver du pludselig i stand til at sove bedre og derved lade endnu mere op.


Husk livets flødeskum, når du prioriterer

Når vi er i en helingsproces kan vi blive så optaget af at opnå mål, træne, præstere og vise at vi gør os umage at vi næsten kan glemme, hvad livet egentlig handler om. Men livet er SÅ meget andet end træning og udvikling. Der skal være plads til det, der gør livet værd at leve. Hvad gør dit liv værd at leve? Er der overhovedet plads til den slags i dit stramme program. Hvis ikke, må der gøres noget, for du og dit liv er så meget mere end at overholdeaftale med din jobkonsulent.

Du kan læse mere om dette i indlægget “dårlig samvittighed” ved at trykke HER

Nogle gange kan det give mening af stoppe op og kikke på sin helingsrejse – måske er du noget til et plateu, hvor du bare lige skal puste ud og nyde udsigten lidt.

Hvad så, hvis livets krav langt overskygger det, du har energi til

Livet kan være benhårdt og nådesløst. Og selvom din krop skriger på aflastning og pauser, så buldrer kravene derudaf. Krav som du bliver nødt til at opfylde.

Sådan har jeg haft det perioder, hvor stress og sygdom har tæret på energien og hvor jeg på grund af min kærestes job ofte var alene ved roret som Mor. Glem alt op at lade op. Det er rå overlevelse. Men – er det alligevel muligt at lægge lidt pauser ind? Eller få afslastning? Eller investere lidt energi? Eller skrue ned på standarderne. Hvis ja, så prioriter det benhårdt.

Du kan læse mere om dette i indlægget “når livet kommer i vejen” ved at trykke HER

Går du og slår dig selv i hovedet med at du ikke får det bedre eller underpræsterer? Så kik på din agurk og de vilkår, den skal fungere under. Hvis al den energi du har, bliver brugt på fx at være forælder, eller tage dig af x,y,z – og det er fuldstændigt umuligt at skære noget af det fra, så er det faktisk helt urimeligt at stille krav til at du skal præstere mere, eller få det markant bedre lige nu.

Måske den erkendelse kan tage lidt af det pres af, du og dine omgivelser kan komme til at lægge på dig. Og så håber jeg bare, der er lys forude.

Kærlig hilsen Cathrine

Book tid på 30645390. Vil du ringes op til en afklarende samtale tryk HER. For onlinebooking tryk HER